آخرین نظرات

جستجوی بلاگ

کاهش فشار گاز شهری و لزوم صرفه جویی در مصرف گاز

کاهش فشار گاز شهری و لزوم صرفه جویی در مصرف گاز

طی سرمای چند روز گذشته و افزایش چشم گیر مصرف گاز موجب شده است که فشار گاز شهری تا حدود زیادی کاهش یابد. به همین منظور شرکت ملی گاز طی بیانیه هایی مشترکان را به کاهش مصرف گاز تشویق نموده است. حال سئوالی که در این روزها ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است این است که چگونه می توانیم مصرف گاز خود را کاهش دهیم. یکی از اصلی ترین راه های کاهش مصرف گاز استفاده از وسایل گرمایشی کم مصرف در فصل سرما می باشد. معمولا برای ایجاد گرمایش در واحد های مسکونی شهری از 3 وسیله بخاری ، موتور خانه و پکیج دیواری استفاده می شود هر کدام از این وسایل دارای مزایا و معایبی می باشد که در زیر به آن خواهیم پرداخت. امروزه با توجه به استقبال بسیار بالا از پکیج دیواری برندهای معروفی همچون پکیج بوتان و پکیج ایران رادیاتور و .... در بازار عرضه می شود.

گرمایش توسط بخاری گازی:

این روش گرمایش واحد مسکونی شاید بتوان گفت سابقه طولانی تری نسبت به دیگر روش ها دارد . استفاده از بخاری گازی با توجه به شعله های زیادی که بخاری دارد اکسیژن را در واحد شما به سرعت از بین می برد و در صورتی که دودکش مورد استفاده در بخاری شما دارای مکش مناسب نباشد اکسیژن با منواکسید کربن جایگزین شده و باعث خطرات جبران ناپذیری همچون فوت بر اثر پس سوز گاز می شود. علاوه بر این مورد مصرف گاز بخاری ها بسیار بالا می باشد زیرا که به صورت مستقیم باید گرما را به محیط انتقال دهد و بر اساس متراژ واحد شما مجبور به استفاده از چند بخاری برای ایجاد گرما در تمامی محیط های واحد مسکونی خود دارید علاوه بر آن با استفاده از بخاری شما برای تامین آبگرم مصرفی واحد خود نیاز به یک آبگرم مکن دارید که می توانید آبگرمکن ایستاده یا آبگرمکن دیواری باشد در نتیجه مصرف گاز شما به میزان زیادی افزایش می یابد. در نتیجه استفاده از بخاری گازی تا حدود زیادی در واحد های نوساز منسوخ گشته است.

بخاری گازی

گرمایش توسط موتورخانه:

موتورخانه وسیله ای است که توسط یک مشعل و منبع (یا در موارد جدیدتر کوئل) آب را گرم نموده تا هم آب گرم مصرفی واحد تامین گردد و هم از طریق انتقال آبگرم به رادیاتورهای هر واحد گرمایش را نیز تامین کند. از جمله از معایبی که موتورخانه دارد اشغال کردن فضای زیادی از ساختمان می شود که بر اساس تعداد واحد های ساختمان و بزرگی موتورخانه می تواند از 20 متر به بالا فضای مفید ساختمان را اشغال نماید . علاوه بر آن مصرف گاز موتورخانه به نسبت وسایل جدیدتر همچون پکیج دیواری بسیار بالاتر می باشد و این به این دلیل است که چه از آب داخل مخزن استفاده شود چه استفاده نشود دمای آب کاهش یافته و مجددا نیز به کارکرد مشعل برای ایجاد گرمایش آب داخل منبع می باشد. موتورخانه ها معمولا دارای استهلاک بالایی می باشند و این هم به دلیل استفاده از سیستم حتی زمانی که کسی در ساختمان حضور ندارد می باشد. در نظر بگیرید در یک ساختمان 10 واحدی که صبح اکثر واحد ها به محل کارشان می روند و ساختمان تا حدود زیادی خالی می باشد همچنان موتورخانه در حال فعالیت برای گرم کردن واحد های خالی می باشد و این مصرف گاز را تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد. علاوه بر آن در سیستم های موتورخانه به دلیل تنظیم دما بر روی یک عدد مشخص واحد ها امکان ایجاد گرمایش مطلوب بر اساس شرایط خود را ندارند برای مثال قطعا میزان سرما در واحد های طبقه آخر و طبقه روی پارکینگ بالاتر از واحد هایی می باشد که در میانه ساختمان قرار دارند در نتیجه به دلیل اینکه واحد های فوق بتوانند گرمای مناسبی را داشته باشند باید موتورخانه روی درجه بالا کارکند که این مصرف گاز را به صورت شدیدی افزایش می دهد.

موتورخانه

گرمایش توسط پکیج دیواری:

حال به مبحث اصلی بحث می رسیم استفاده از پکیج دیواری برای ایجاد گرمایش واحد این روش کمترین مصرف گاز را برای شما به ارمغان میاورد. استفاده از پکیج دیواری دارای مزایایی بسیار زیادی است. پکیج دیواری باعث می شود استقلال هر واحد حفظ شود به این معنا که شما بر اساس شرایط فصل و شرایط ایده آل برای خودتان می توانید میزان گرمایش واحد را تنظیم نمایید این مورد کمک می کند که علاوه بر داشتن دمایی مطلوب مصرف گاز تا حدی زیادی کنترل شود. دستگاه پکیج دیواری وسیله ای است که علاوه بر تامین گرمایش واحد از طریق رادیاتور پنلی یا رادیاتور پره ای ، فن کوئل و یا داکت اسپلیت می تواند آبگرم مصرفی دائم و پر فشاری را نیزبرای مصرف کننده به ارمغان بیاورد. از دیگر مزایایی پکیج دیواری می توان به استفاده از فضای کم اما با توان بالای آن اشاره کرد . در حال حاضر پکیج بوتان و پکیج ایران رادیاتور دارای رده انرژی B می باشد که همین امر سندی بر مصرف کم گاز در پکیج دیواری می باشد. در نمونه های مشابه که ساختمانی دارای موتورخانه و ساختمانی دارای پکیج دیواری می باشد مقایسه ای که انجام شد نشان از این داشت که استفاده از پکیج دیواری می تواند میزان مصرف گاز کل ساختمان را تا حدود 50 درصد کاهش دهد و این امر علاوه بر کاهش هزینه های خانوارها ، باعث کاهش مصرف گاز و عدم کاهش فشار گاز در فصل سرما می شود. علاوه بر این پکیج دیواری قیمت تمام شده بسیار پایین تری نسبت به موتور خانه دارد و از نظر استهلاک با توجه به استفاده تنها در زمان نیاز استهلاک بسیار پایین تری را نیز دارد.

پکیج ایران رادیاتور

تبدیل سیستم گرمایش به پکیج دیواری:

اگر واحد شما مجهز به بخاری باشد می توانید با لوله کشی واحد خود (روکار یا تو کار) از پکیج دیواری استفاده بفرمایید. برای این کار باید برای اتقال گرمایش به واحد خود از رادیاتور استفاده نمایید که این رادیاتور ها شامل دو نوع رادیاتور پنلی و رادیتاور پره ای می باشد. در بین رادیاتور پنلی بهترین رادیاتور ها رادیاتور پنلی ایساتیس و رادیاتور پنلی لورچ می باشد که بالاترین ضریب حرارتی را دارد و در رادیاتور پره ای که جنس آنها از آلومنیوم می باشد رادیاتور بوتان می باشد که دارای ضریب حرارتی بسیار بالایی می باشد. برای این کار باید لوله کشی رفت و برگشت را برای رادیاتور ها توسط یک کارشناس مجرب طراحی نمود.

اگر واحد شما مجهز به موتورخانه باشد می توانید با یک لوله کشی محدود از جای اصلی که لوله وارد واحد شما شده است سیستم رادیاتورها و آبگرم مصرفی را به پکیج دیواری خود وصل نمایید. در این حالت در صورت سلامت رادیاتور های قبلی شما می توانید از همان رادیاتور ها استفاده نمایید

لوله کشی روکار

نتیجه گیری:

کاملا واضح است که استفاده از پکیج دیواری علاوه بر استقلال و دمای ایده آلی که برای مصرف کننده به ارمغان می آورد تا حد بسیار زیادی در کاهش مصرف انرژی موثر می باشد از آنجا که وظیفه همه ما می باشد که تا حد ممکن در مصرف انرژی های تجدید ناپذیر صرفه جویی کنیم می توانیم با انتخاب پکیج دیواری مناسب با فضای خود این وظیفه اجتماعی را تا حدودی محقق کنیم. پکیج بوتان و پکیج ایران رادیاتور دو برند پر فروش پکیج دیواری در ایران می باشدکه شما برای انتخاب بین این دو می توانید مقاله پکیج ایران رادیاتور یا پکیج بوتان را مطالعه نمایید. یکی از پر فروش ترین پکیج ها ی ایدو برند پکیج ایران رادیاتور مدل M24FF و پکیج بوتان پارما می باشد. کارشناسان ما در فروشگاه اینترنتی دمانما آماده ارائه هر گونه راهنمایی به شما بازدیدکنندگان عزیز می باشند. درقسمت نظرات این مقاله نیز با ثبت سوال خود همکاران ما در کمترین زمان ممکن پاسخ شما را خواهند داد.

پکیج بوتان پارما

1 نظر

  • مشتری میهمان

    مشتری میهمان 1398-11-19 پاسخ

    سلام ، ساختمان ما 6 واحدی هست و موتورخانه دارد ، آیا من می تونم به تنهایی واحدم را پکیج کنم . و اینکه با توجه به اینکه گاز ساختمان ما مشترک هست آیا مصرف گاز ما باز هم کم می شود و همسایه ها نمی توانند اعتراضی کنند؟
    =============================================================================================================
    پاسخ: با سلام و احترام؛ بله شما می توانید واحد خود را از دیگر واحد ها مجزا کنید و طبیعتا با توجه به اینکه با اینکار مصرف گاز واحد شما تا 50 درصد کاهش میابد و اینکار به نفع دیگر واحد ها می باشد به همین روی معمولا در این ساختمان ها مشکلی با نصب پکیج دیواری نمی باشد اما شما حتی می توانید درخواست کنتور گاز غیر مشتر را برای واحد خود بدهید

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

مقایسه 0